2014. december 8., hétfő

Mese a fadobozban, a Papírszínház varázslatos világa - VIDEÓVAL


A Papírszínház (kamishibai), mint az olvasóvá nevelés módszere, eszköze

A gyermek első éveiben ringatók, mondókák, ritmusok és dalocskák hallgatásával, utánzásával, reprodukálásával készíthetjük elő a meseolvasást és a szabad mesélést (fejből mesélés). Szülőként nem árt tudatában lenni , hogy mi az, ami elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy kisgyermekünk ráhangolódjon a mesélésre. Ugyan sok szülő ösztönösen ráérez a gyermek igényére, de azért inkább felsoroljuk mi mindenre kellene figyelnie, hogy a mesélés örömteli kikapcsolódást jelentsen a gyermeknek.


Fontos éreznie a szülői ölelést, a szoros testi kontaktust, ezen felül látnia kell a szeretett szülő vagy mesélő felnőtt mimikáját, mozgását és testbeszédét is. Sokkal többet adhatunk a gyermeknek, ha a mesét nem monoton hangon olvassuk fel, hanem érzelmi töltetet is viszünk bele. Mesélés közben a gyermek érzelemvilágát, kreativitását  hangkeltő tárgyakkal és játékok mozgatásával is fejleszthetjük.

Másfél éves kortól a felolvasott és szabadon mondott rövid mesék megértéséhez nélkülözhetetlen a vizuális élmény, a mesekönyvek színes illusztrációja. Az elvont nyelvi jelek megértésében nagy könnyebbséget jelentenek a képek, hiszen azok közvetlenül, hasonlósági alapon idéznek fel különféle tartalmakat.

A Papírszínházban élőszóval és fadobozba csúsztatott képek mozgatásával ismerheti meg a gyermek a történeteket. Lehetőség nyílik számára saját kép- és képzet alkotásra, tehát kitalálhat, elképzelhet a látottak és hallottak felhasználásával. Különösen nagy érték ez a ma felnövekvő gyermekek számára, akik a videojátékok, mozgófilmek gyors képáradata, hangélménye közben nehezen képesek saját kép megteremtésére, képzetalkotásra, kreatív továbbgondolásra.

A Papírszínház mesék hallgatása, nézése közben a gyermekek megállíthatják az előadást, feltehetik kérdéseiket, elmondhatják véleményüket. A hagyományos mesekönyv nézegetés egyszemélyes élményével szemben a Papírszínház kollektív élményt nyújt. A mesélő szemben ül a nézőkkel, állandó kapcsolatban van velük, láthatja reakcióikat, és reagálhat rájuk, az élőszót kiegészítheti mimikával és testbeszéddel is.


A Papírszínház mesélés élménye lehetőséget teremt a gyermek számára a történetek időrendi sorrendjének feldolgozására, az ok-okozati viszonyok, összefüggések felismerésére. A gyermek képessé válik saját gondolatainak képpé alakítására, a saját képet pedig képzetté tudja alakítani, nem esik nehezére a mese kreatív továbbgondolása sem.

A papírszínház mesék során a vizuális élmény segítségével a gyermekek a felolvasás megértését gyakorolják, mindemellett a vizuális kultúra alapját is építik. Az együttlét során lehetőségük nyílik közösen megélni azt az örömöt, amit a mese és a művészi képek nyújtanak. A sokszor ismételt képekkel kísért felolvasás során jutnak el a gyermekek a vizuális élmény nélkül felolvasottak megértéséhez, ami az olvasás elsajátítás, az olvasóvá válás egyik fontos tényezője. 

Szerző:
Kontra Sarolta - SZIFON szakértő

óvónő, gyógypedagógus (szurdologopédus), 
mentálhigiénés szakember

2 gyermek édesanyja és egy kétéves kislány nagymamája
 
Nézd meg, a papírszínház előadás képeit egy bölcsőde családi napján, és hallgass meg egy rövid interjút az cikk szerzőjével Kontra Sarolta SZIFON szakértővel.



A cikk szerzőjéről többet itt tudhatsz meg:
http://aszuloisfontos.blogspot.hu/2014/07/szifon-szakertonk-bemutatkozasa-kontra.html

A papírszínház meséket itt találod: 
http://csimota.hu/konyvcimke/papirszinhaz/ 

További hírek, előadás helyszínek a papírszínházzal kapcsolatban itt:
https://hu-hu.facebook.com/papirszinhaz

Ha nem tudod lejátszani a videót itt is megnézheted: https://www.youtube.com/watch?v=gR_by3PTY5Y


További szülőknek, nagyszülőknek szóló hírek, programok itt: www.facebook.com/ASZIFON