NYÁRI JÁTÉKOK, KÖNNYED FEJLESZTŐ MÓDSZEREK OVISOKNAK ÉS KISISKOLÁSOKNAK
Mit tegyek? Tanuljak, gyakoroljak a
gyermekemmel vagy hagyjam őt kikapcsolódni a nyári szünetben? Félek, hogy
elfelejti a tanultakat, de kínozni sem akarom.
A kérdésekre a válasz egyszerű: fejleszthetjük
gyermekünket ötletesen és játékosan, nem a klasszikus iskolai módszereket
alkalmazva. Használjuk ki a nyárban, a melegben és az utazásban rejlő
lehetőségeket, és közösen alakítsuk ki azokat a játékokat, programokat, amikben
örömüket lelik.
Mozgás nélkül nincs írás, olvasás, számolás
A nyári szünet fantasztikus
lehetőséget biztosít az 5-9 éves gyermekek egészséges testi, mentális és
pszichés fejlődéséhez kötelező tanulási helyzet nélkül. Az ilyen korú gyermekek
számára a mozgás képezi a készségek,
képességek kialakulásának alapját. A mozgás megfelelő fejlődése nélkül nem
alakulhatnak ki azok a készségek, képességek (részképességek), amelyek a
megismerő tevékenység, a beszéd az írás, az olvasás és a számolás
elsajátításához szükségesek.
Kevesebb kütyüzés, több futkározás
A ma felcseperedő kisgyermekek mozgástere szűk,
kevés kihívást, gyakorlási lehetőséget rejt magában, mindemellett a
számítógépes játékok, a tévé, videó, a telefon az élet korai szakaszától kezdve
meghatározó. Mindezek az életkornak megfelelő nagymozgás, finommozgás,
megismerőtevékenység fejlődését lassítják vagy gátolják. Nem arra sarkalljuk a
szülőket, nagyszülőket, hogy töltsék be a pedagógus, óvónő, tanító oktatói,
fejlesztőpedagógiai szerepét nyáron, hanem játékos együttlét során tudatosan
közös tevékenykedéssel fejlesszék gyermeküket. Ehhez a tudatossághoz szeretnénk
tanácsokat adni. Ezek alapján tehát nagyon fontos a
mozgás, és a nyári szünet legnagyobb előnye, hogy nem kell egész délelőtt egy
helyben ülni, így gyermekünk naponta több órát vagy akár egész nap mozoghat és
levegőn lehet.
Ötletek,
javaslatok iskolába készülőknek
PICI KEZEK MUNKÁBAN
Első
osztályban nagyon fontos a finommotorikus mozgás, ezért „dolgoztassuk” minél
többet a kicsik
kezét.Így könnyebben megy majd az apró betűk írása és kevésbé
fárad majd el a kezük. Ötletek:
- Galacsinokat, amiket akár egy vastag tű segítségével lánccá fűzhetnek (pl.
megadott színsorrendben a feladattartást játékosan gyakorolva), vagy
ragaszthatnak belőlük szép képeket;
- Homokozzanak, sarazzanak bátran a
gyerekek;
- Készítsünk ujjbábot, játsszunk velük;
- Mondókákra/énekekre tornáztassuk az
ujjakat, a csuklót.
További játékötleteket itt találsz:
http://www.pinterest.com/aszifon/alkoto-gyermek/
KÉRDEZZ TŐLE, HOGY ELMESÉLHESSE
Meséltessük,
beszéltessük sokat a gyerekeket! Az olvasástanulás kezdeténél fontos lesz, hogy
egy
képről tudjon mesélni. Kik vannak
ott? Mit csinálnak? Mit viselnek? Mi milyen színű? Ki van a képen
a …..
előtt/mögött/mellett/alatt/fölött/között? Ezeket és ehhez hasonló
kérdéseket a közlekedés során,
a játszótéren, a strandon – egy szóval bárhol –
feltehetjük a gyerekeknek. Akár találós kérdések
formájában is: Arra gondoltam,
ami a kék autó mögött megy a járdán. Mi az?
A FEJLESZTŐ FÜZETTEL CSAK ÓVATOSAN
Ha
gyermekünk élvezi a foglalkoztató füzeteket, és szívesen tölti ki, akkor
mielőtt elkezdjük, jól
nézzük végig azokat! Ne válasszunk olyat, ahol már
betűket, betűelemeket, számokat kell a
gyerekeknek akár csak másolni is! Bízzuk
a tanító nénikre ezeknek a megtanítását! Nagyon nehéz
egy rosszul beidegződött
vonalvezetést, betűalakítást a helyes formára alakítani – sok nehézségtől,
kudarctól kíméljük meg a gyereket és magunkat is, ha így teszünk.
Ötletek,
javaslatok kisiskolásoknak
HÁZI FELADAT: NE AZ UTOLSÓ PILLANATBAN
Ha
kaptak a nyárra iskolai feladatot, készítsünk tervet, mikor, mit fog a gyermek
elvégezni belőle. Ezt
a feladat mennyiségétől függően (pl. nyári kötelező
olvasmány+olvasónapló), de egyenletesen
igyekezzünk elosztani a szünidőre.
Semmi esetre ne essünk abba a hibába, hogy az utolsó
hétre/hetekre hagyjuk!
Stresszes lesz tőle a gyerek, a szülő egyaránt – az amúgy is ritkán várt
iskolakezdés nyűgjét még előbbre hozza a nyári szünetben. Ha kevés a feladat,
jobb koncentráltan
elvégezni, és hagyni a gyereket pihenni! A szünidő a
feltöltődésé, pihenésé a kisgyermek számára!
JÁTÉKNAK TŰNŐ GYAKORLÁS
Sok
szülő fél attól, hogy elfelejti a gyermek az iskolában tanultakat, ezért
klasszikus
gyakorlófeladatokkal gyötri a gyereket (és magát is). Néhány ötlet
arra, hogyan érhetjük el, hogy a
gyerek játszva és örömmel gyakoroljon úgy,
hogy azt maga észre sem veszi:
- Tartsunk közös felolvasó
délutánt/estét/fél órát: Vigyünk mi is akár a kedvenc könyvünkből, vagy akár
csak egy magazinból egy rövidke részletet, amit felolvasunk, majd közösen
megbeszélünk. Tegye a gyerek is ugyanezt. Nem kell hosszú szöveg, lényegesebb,
hogy mások számára élvezetes legyen a felolvasás, történjen meg a szöveg
értelmezése. (Szövegértés ellenőrzésére akár versenyt is lehet tartani: pl. Ki
emlékszik arra, hány xy szerepelt a történetben? Hova mentek a szereplők? Mivel
játszott XY? Stb., stb., stb. A nyertes valami pici jutalmat is kaphat.)
- Főzésnél felolvastathatjuk pl. az
elkészíteni kívánt étel receptjét. - Itt gyakorolhatják akár a matematikát is,
az átváltásokat (Tényleg, akkor a fél kg liszt hány gramm?), vagy egyszerűen
szöveges feladattá alakíthatjuk a receptet (Ha most ehhez az adaghoz 4 tojás
kell, akkor, ha X adagot akarnék csinálni, hány tojásra lenne szükségem?)
- Vásárlás közben elolvashatja a gyerek
az egyes termékek összetevőit/használati útmutatóit, stb. Ha visszakérdezünk
néhány dologra, még a szövegértést is gyakoroltathatjuk!
- Készíttessük el írásban a bevásárló
listát, az aznapi/másnapi teendők listáját.
- Bár már kihalóban lévő állatfaj a
képeslap, írathatunk a gyerekkel egy-egy lapot családtagnak, barátnak.
- A természetismeret pedig maga a nyár:
megnézzük a térképen/földgömbön merre jártunk; mi van a „szomszédban” –
böngészhetünk a neten a tájegységről/helyiségről érdekes információkat. Az
állatok, növények után is utánakereshetünk akár könyvekben, akár neten. Az ott
leírtakat, ha hangosan fel is olvastatjuk a gyerekkel, ismét előkerült a hangos
olvasás gyakorlása is...
NYÁRI ÉLMÉNYEK FELDOLGOZÁSA
- Nem
is gondolnánk, hogy az élmények feldolgozása, milyen örömet okoz a gyerekeknek.
Lehet számítógépen képrendezéssel, hozzá kommentáló szöveggel, levél formában,
amit a nagyszülőknek, barátoknak elküldhetnek, vagy fényképekkel, rajzzal
illusztrált napló írásával.
- Másik
jól bevált technika erre a Mi történt? füzet
készítés, vezetés: érdemes egy közepes alakú spirál füzetet használni, amibe
kivágott újságképeket, képeslapot, rajzokat, lapos tárgyakat (madártollat,
állatszőrt, villamos-, színházjegyet) be lehet ragasztani, mindezt kísérő
szöveggel, magyarázattal egészíthetjük ki, amit eleinte a szülő később a
gyermek is írhat. Tehát mindazokat az eseményeket, amik a gyermek megélt
élményeire emlékeztetnek, rögzítheti a család, amit aztán büszkén elmesélhet a
gyermek a rokonoknak, barátoknak. Egy új fényképezőgép, színes ceruzák, tollak,
kréták, ecsetek, festékek, ragasztó, olló, színes papírok még lelkesebbé teszi
a gyerekeket. Mindezt elektronikusan, vagy amennyiben nyitott rá gyermekünk blog
formájában is elkészíthetjük
Képek forrása:
http://www.pinterest.com/aszifon/alkoto-gyermek/