A Papírszínház (kamishibai), mint az olvasóvá nevelés módszere, eszköze
A gyermek első éveiben ringatók, mondókák,
ritmusok és dalocskák hallgatásával, utánzásával, reprodukálásával készíthetjük
elő a meseolvasást és a szabad mesélést (fejből mesélés). Szülőként nem árt tudatában lenni , hogy mi az, ami elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy kisgyermekünk
ráhangolódjon a mesélésre. Ugyan sok szülő ösztönösen ráérez a gyermek
igényére, de azért inkább felsoroljuk mi mindenre kellene figyelnie, hogy a mesélés örömteli
kikapcsolódást jelentsen a gyermeknek.
Fontos éreznie a szülői ölelést, a szoros testi kontaktust, ezen felül látnia kell a szeretett szülő vagy mesélő felnőtt mimikáját, mozgását
és testbeszédét is. Sokkal többet adhatunk a gyermeknek, ha a mesét nem
monoton hangon olvassuk fel, hanem érzelmi töltetet is viszünk bele. Mesélés közben a gyermek érzelemvilágát, kreativitását hangkeltő tárgyakkal és
játékok mozgatásával is fejleszthetjük.
Másfél éves kortól a felolvasott és
szabadon mondott rövid mesék megértéséhez nélkülözhetetlen a vizuális élmény, a
mesekönyvek színes illusztrációja. Az elvont nyelvi jelek megértésében nagy
könnyebbséget jelentenek a képek, hiszen azok közvetlenül, hasonlósági alapon
idéznek fel különféle tartalmakat.
A Papírszínházban élőszóval és fadobozba csúsztatott képek
mozgatásával ismerheti meg a gyermek a történeteket. Lehetőség nyílik számára saját
kép- és képzet alkotásra, tehát kitalálhat, elképzelhet a látottak és hallottak
felhasználásával. Különösen nagy érték ez a ma felnövekvő gyermekek számára,
akik a videojátékok, mozgófilmek gyors képáradata, hangélménye közben nehezen
képesek saját kép megteremtésére, képzetalkotásra, kreatív továbbgondolásra.
A Papírszínház mesék hallgatása,
nézése közben a gyermekek megállíthatják az előadást, feltehetik kérdéseiket,
elmondhatják véleményüket. A hagyományos mesekönyv nézegetés egyszemélyes
élményével szemben a Papírszínház kollektív élményt nyújt. A mesélő szemben ül
a nézőkkel, állandó kapcsolatban van velük, láthatja reakcióikat, és reagálhat
rájuk, az élőszót kiegészítheti mimikával és testbeszéddel is.
A Papírszínház mesélés élménye
lehetőséget teremt a gyermek számára a történetek időrendi sorrendjének feldolgozására, az
ok-okozati viszonyok, összefüggések felismerésére. A gyermek képessé válik saját
gondolatainak képpé alakítására, a saját képet pedig képzetté tudja alakítani, nem esik nehezére a mese kreatív továbbgondolása sem.
A papírszínház mesék
során a vizuális élmény segítségével a gyermekek a felolvasás megértését gyakorolják, mindemellett a vizuális kultúra
alapját is építik. Az együttlét során lehetőségük nyílik közösen megélni azt az
örömöt, amit a mese és a művészi képek nyújtanak. A sokszor ismételt képekkel
kísért felolvasás során jutnak el a gyermekek a vizuális élmény nélkül felolvasottak megértéséhez, ami az olvasás elsajátítás,
az olvasóvá válás egyik fontos tényezője.
Szerző:
Kontra Sarolta - SZIFON szakértő
Szerző:
Kontra Sarolta - SZIFON szakértő
óvónő, gyógypedagógus (szurdologopédus),
mentálhigiénés
szakember
2 gyermek
édesanyja és egy kétéves kislány nagymamája
Nézd meg, a papírszínház előadás képeit egy bölcsőde családi napján, és hallgass meg egy rövid interjút az cikk szerzőjével Kontra Sarolta SZIFON szakértővel.
A cikk szerzőjéről többet itt tudhatsz meg:
http://aszuloisfontos.blogspot.hu/2014/07/szifon-szakertonk-bemutatkozasa-kontra.html
A papírszínház meséket itt találod:
http://csimota.hu/konyvcimke/papirszinhaz/
További hírek, előadás helyszínek a papírszínházzal kapcsolatban itt:
https://hu-hu.facebook.com/papirszinhaz
További szülőknek, nagyszülőknek szóló hírek, programok itt: www.facebook.com/ASZIFON
www.facebook.com/ASZIFON * http://aszuloisfontos.blogspot.hu/
* www.pinterest.com/ASZIFON * www.szifon.eu
* http://www.youtube.com/user/szifonprogramvideo
egy gyerekkel sokat kell foglalkozni, és a befektetett idő megtérül. olyan gyönyörű rajzot rajzolt lányom az oviba karácsonyra, hátha nyerünk Vele :) ti is töltsétek fel http://glurl.co/kepesjatek
VálaszTörlés